Quick Menu

Vision B Seventeen Sdn Bhd:

Kuala Lumpur:
No. 68, Jalan 2/1 Ampang Jaya (Off Jalan Kerja Air Lama) 68000 Ampang, Selangor.
Email: admin@vb-17.com
Google Map

Jobless Millionaires International
No 5-2 & 5-3, Jalan Seri Rejang
Taman Sri Rampai
53300 Kuala Lumpur
Tel: +603 4144 4489
Email: admin@vb-17.com
Google Map (Jln Rampai Niaga1 is located opposite our office block)

No. 24 (Ground Floor), Jalan Pak Sako 4, Bandar Sri Semantan, 28000 Temerloh, Pahang
Tel: +609-2966577 / Fax:+609-2967020
Ros: 012-4895549
Website: www.vb-17.com
Prof Syed Putra Meir: +6012-6655549
Indonesia: +622111222259 / +6282123666549.
Email: profsyedputra@gmail.com

What Is Cancer?

Other Testimonials

Jesisca Wibowo, 17 (Indonesia)

Pada hari Senin 17 Oktober 2011 saya periksa ke dokter dan berdasarkan hasil USG, menyatakan bahwa ada kista dibagian perut. Saya kaget mendengar hal itu. Dan dokter mengatakan bahwa harus segera dioperasi. Karena kista sudah sebesar 10 cm.

(On Monday, 17th October 2011 i went to the doctor and according to the result of USG/Ultrasound there is a Cyst in my stomach. I was surprised hear that reality. And Doctor said that have to have a surgery. Because the diameter of the cyst is 10cm.)

Saya dan mama saya pulang untuk  kembali memikirkan keputusan yang harus diambil. Yang seharusnya saya operasi Kamis 20 Oktober 2011 tapi saya tidak pergi kerumah sakit untuk menjalani operasi tersebut. Karena kami mencari second opinion.

(I and my mom came back home to think what’s the best decision for this kind of problem. I should have a surgery on Thursday October 20th 2011 but I didn’t go to the hospital to take that surgery because we are looking for the second opinion).

Kami sempat menemukan obat Herbal. Tapi proses obat itu untuk penyembuhan bertahap selama 4 bulan. Dan saya mulai mencoba meminumnya. Pada hari Minggu 23 Oktober Dokter dari rumah sakit kembali menghubungi saya. Menanyakan kenapa saya tidak datang pada waktu yang telah ditentukan untuk dioperasi. Akhirnyapun mama saya mengambil keputusan agar saya dioperasi. Sebenarnya saya tidak ingin dioperasi tapi karena saya percaya Tuhan saya pasti memberikan jalan yang terbaik. Sesampainya disana saya hanya banyak berdoa, dan saya senang ternyata banyak yang mensupport saya. Dokter akan ambil tindakan operasi pada hari Senin 24 Oktober 2011 pukul 10.00 am.

(We get in found the Herbal Medicine. But the proccess from that medicine to cure long for 4 months. And I try to consume it. On Sunday October 23th The Doctor from the hospital make a call to me and asking why I didn’t came to have a surgery. And finnaly my Mom take the decision to have a surgery. Actually I really don’t want to take any surgery but because I believe in GOD, sure I will be given the best way. When I was in the hospital I just really pray, and I’m so glad because so many people support me. The Doctor will have a surgery on Monday October 24th 2011 at 10.00am).

Sampai pada hari H saya masuk keruang operasi dan saya hanya bisa berdoa, menyanyikan lagu pujian yang dapat mebuat saya merasa tenang. Dokterpun datang dan bersiap untuk segera memulai operasi. Jam 15.00pm saya sadar dan ternyata operasi berjalan lancar dan sukses.

(On the day of surgery I came into the surgery’s room and I just can pray, singing the praise to GOD that can make me still. The Doctor came and ready to have a surgery. At 3 pm i was waking up and the surgery was succeed).

Berjalannya waktu saya pulang kerumah. Suatu hari saya dan mama saya diperkenalkan dengan seorang profesor yang bernama Syed Putra dari Malaysia. Dia biasa menangani orang-orang yang menderita seperti saya. Dan akhirnya saya cek darah untuk mengetahui yang sebenernya terjadi. Ternyata dari hasil darah saya juga menderita Kanker pankreas dan prof memberikan beberapa obat untuk saya dapat konsumsi sebelum saya menjalani FastTrack.

(Time goes by I went back home. One day I and my mom was introduced to a Professor Syed Putra from Malaysia. He can handle a people like me with my disease. And finnaly i went to the Laboratorium to check my blood . In fact, from the result of my blood test there is a Pancreas Cancer and Prof gave some medicine for me to consume before I face the FastTrack).

Setelah prof telah selesai mempersiapkan obat-obatnya saya menjalani FastTrack selama 19 hari. Obat-obatnya banyak sekali, dan prof memberi jadwal untuk saya bisa meminumnya sesuai takaran yang telah ditentukan. Selama FastTrack tersebut banyak hal yang saya rasakan. Mulai dari mual dan muntah, merasa kantuk, dan buang air besar yang teratur. Saya terkadang merasa lelah dan sudah tidak sanggup. Tapi saya terus berdoa, karena saya tahu bahwa Tuhan itu sanggup melakukan segala sesuatu dari yang tidak mustahil menjadi mustahil.

(After Prof finished prepare the medicine, I  have to face a FastTrack for 19 days The medicine is so much, and Prof gave me the schedule to consume according the dosage. So much things I felt on that moment of Fast Track. Nausea and throw it up the food, sleepy, and good to go to toilet. Sometimes i felt that I can’t handle thae situation anymore and so tired. But i CONTINUE TO PRAY, because I know that God is so able to do the impossible things all the way to be a possible things).

Dan selesai FastTrack selama 19 hari setelah itu saya kembali cek darah. Dan puji Tuhan sekali dari hasil darah keadaan saya jauh lebih membaik dari sebelum saya mengkonsumsi obat yang diberikan prof. Saya mulai rutin selama 2 bulan meminum beberapa produknya untuk mendapat hasil yang sempurna. Dan beberapa bulan selanjutnya saya kembali cek darah dan hasilnya Puji Tuhan saya dinyatakan sembuh total. Saya sangat senang dan mengucap syukur. Karena Tuhan sungguh baik telah mempertemukan saya dengan Profesor Syed Putra. Segala Pujian dan kemuliaan hanya saya kembalikan kepada Tuhan Yesus. Tuhan Memberkati

(After 19days of fasttrack i went to Lab to check my blood. And Praise the Lord the result was so good than before i consume the medicine from Prof. I began to consume some of the product for 2 months to get a perfect result. And some months afterward I went to check my blood again and PRAISE THE LORD the result said that I’m totally Healed. I was so very glad and give thanks to GOD because GOD is so very good , I have been brought to the Professor Syed Putra. All the Glory and Praise be to The Lord JESUS. God bless).


Mr. Five Days

I would like to tell you a story of Mr Five Days (his oncologist said he had about 5 days to live) whom I first met about 6 months ago with 4th Stage liver, leukemia  nose and bone cancer. His blood and urine test report also indicated a clear risk of sudden heart attack or stroke and he had severe joint pains. He was very thin, gaunt and bed-ridden. To say he was in a bad way is an understatement. Mr Five Days was referred to me by his prospective daughter-in-law Izyan Azime who used to be a colleague of my friend Jake Tan. In the subsequent weeks of Mr Five Days’ journey towards complete recovery, Izzy (as we call her) proved to be the epitome of an ideal daughter. I will tell you their story in installments.

Mr Five Days (Part 2)

I do not normally visit first time patients at their homes due to logistic and time constraint reasons. 24 hours seems insufficient for me as there are always new and follow-up cases to handle daily. But in the case of Mr Five Days (MrFD), I made an exception because of Izzy and the fact that the former was bedridden at the time.

That day, I could only arrive at his home in Kota Damansara at 2.00 am en route to another 7.00 am appointment in Johor Baru that same morning. MrFD was having great breathing difficulties and body spasms bordering on fits. The signs were not good and his condition needed to be stabilized; I also suspected that his body was magnesium and potassium deficient and recommended he be sent to hospital without delay. At 3.00 am while on my way to JB, his family called to say MrFD was already in hospital on oxygen and drip. That was that.

Three days on, MrFD’s condition had stabilized sufficiently but his doctor’s prognosis was that now infamous "five days”! He was told it was best to go home. Izzy instead brought MrFD to do my prescribed blood and urine test at LabLink and armed with the report consulted me. The report confirmed my suspicion that apart from leukaemia, his cancer had spread to the liver and bone. It was also active in his nose but more critically, I found he desperately needed an immediate blood transfusion. That sparked a quest for blood which coupled with the 5-day prognosis became something that reflects the medical arrogance faced from medical orthodoxy. Five hospitals in the state rejected MrFD his transfusion after referring to the original hospital! Apparently the blood would be wasted on a dead man walking. Perhaps it would not be good for a hospital’s statistics if MrFD passed away there.

I had to seek the favour of my dear friend, Dato’ Dr Prem who referred MrFD to a hospital in Malacca. That 2 pints of blood prepped MrFD for my 19-Day Fast Track Cancer Treatment Protocol. MrFD’s healing journey begins in earnest.

Mr Five Days (Part 3)


This young lady is the fiance of Saiful, the son of MrFD. From her commitment and altruism to help her future father-in-law heal from advanced stage terminal cancer, I can only conclude that Saiful is a blessed man.

The first time Jake introduced her to me her intelligent questions already showed her determination to find the best alternative cancer treatment for MrFD whose time and options were running out fast.
During the period they were being rejected by hospitals for the blood transfusion she and Saiful came to see me. MrFD had already been stabilized and discharged from the earlier hospital but his condition was again fast deterioterating. I remember I was attending to a group of patients from Indonesia at Dynasty Hotel when they came to meet me there. Saiful was understandably too distraught and chose to remain in the car while Izzy reported on MrFD's condition and the stonewalling by 5 hospitals thus far. Even the Indonesians marvelled at the fact that she was then only the prospective daughter-in-law and at her detailed update on MrFD's condition and rejection by hospitals.

Upon a second test at LabLink after the transfusion of two pints of blood, I put MrFD on my 19-day fast-track cancer treatment protocol. I dare say MrFD's recovery today is due as much to Izzy as it is to his own grit and self belief. In cancer treatment, moral support by loved ones is so important but is sometimes overlooked. Sad.

Mr Five Days (Part 4)

The 19-Day Fast-Track Cancer Treatment Protocol

When MrFD started on my 19-Day protocol he was already way past his oncologist’s Five-Day expiry date.

The 19-day protocol is in two parts; the first 5 days and the following 2 weeks (14 days). Before the start, a "snapshot” of the patient’s bio-chemistry is obtained through a specially designed blood and urine test.

Over the 19 days, a patient will have to consume 5-7 types of remedies every 1 to 2 hours daily, beginning at 7.00 am till 10.00 pm. While almost ALL fast-track protocol patients vomit and/or purge especially during the first 5 days, those who had undergone conventional therapy (especially chemotherapy) report that the side-effects of the latter is far worse.

The first 5 days is mainly cancer-cell killing time and while this continues throughout the whole 19-days, the last 14-days is also aimed at repairing cancer damaged organs and restoring the body’s natural immune system and cancer fighting ability.

Diet regime is strict for the 19 days and the patient becomes a virtual vegetarian; no animal protein, dairy products, sugar, soya bean (and by-products), certain "cooling” vegetables/fruits like kangkong, cucumber, and watermelon etc. I shall be providing greater details and insights into my 19-day protocol in both my website and Facebook page in due course.

Anyway, in MrFD’s case I was at the airport (en route to Jakarta) one day when I received a phone-call from Izzy. It was only the 17th day of his protocol and MrFD had apparently just returned from a routine appointment with his oncologist. The oncologist was baffled to find MrFD’s leukaemia had all but disappeared! I too was ecstatic at the news but cautioned that MrFD should complete the protocol and see me a week later with a new blood/urine test results.
…to be continued

Dato' Sarimah Ahmad

KUALA LUMPUR – Seniwati Sarimah Ahmad yang menempa kemasyhuran di era studio perfileman hitam putih di Jalan Ampas era 60-an dan 70-an menyambut ulangtahunnya ke-69 dengan penuh kesyukuran kepada Allah Taala kerana diberikan kesempatan untuk terus hidup.
Katanya, penyakit barah hidung dan otak tahap empat yang pernah dideritanya setahun yang lalu berjaya diharungi atas takdir yang ditentukan oleh Allah Taala yang mendorong segenap insan di sekeliling beliau untuk membantunya.

"Selain ahli keluarga terdekat terutama anak-anak dan cucu-cucu saya, saya berjaya untuk hidup sehingga hari ini, walau pernah dibertahu oleh doktor ada waktu tiga bulan sahaja untuk hidup, atas bantuan Tuan Syed Putra Meir," katanya pada majlis sambutan ulangtahun beliau itu yang diadakan oleh Persatuan Karyawan Malaysia, baru-baru ini.

Majlis yang berlangsung secara sederhana di Restoran Warisan, di sini turut dihadiri oleh ramai rakan artis antaranya penyanyi veteran Samsudin Lamin, Rohana Jalil, Salwa Abdul Rahman, Fazli Zainal, Hazami, Imuda, pengarah Hafsham dan kenalan rapat Sarimah.

Pada majlis itu, Imuda turut mengambil kesempatan dengan menghadiahkan sebuah potret hasil tangannya kepada Sarimah sebagai tanda penghargaan terhadap seniwati itu.

Sarimah yang dilahirkan pada 28 April 1942 di Pulau Rusa, Pekan, Pahang mula menempa nama dalam industri perfileman apabila bakatnya dicungkil oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dengan diberi pengenalan umum menerusi filem Ali Baba Bujang Lapok.

Dianggap sebagai seorang yang cepat bersinar bintangnya. di antara filem-filem lain yang digandingkan bersama P.Ramlee ialah Ibu Mertuaku, Madu Tiga, Tiga Abdul, Kanchan Tirana dan Dr Rushdi sehingga meraih anugerah Pelakon Wanita Terbaik menerusi filem Dia Ibuku pada Festival Filem Malaysia ke-2 tahun 1981.

Mengulas lanjut, Sarimah berkata, Tuan Syed Putra Meir yang mengusahakan Vitamin B-17, harapan terakhir untuk kanser mengubatinya sehingga sembuh seperti sediakala walaupun beliau pernah mengalami pelbagai simptom akibat barah itu seperti lidah menjadi keras dan mata semakin rabun.

Sementara itu, Presiden Persatuan Karyawan Malaysia, Datuk Freddie Fernandez berkata, Sarimah adalah lambang seniwati negara atas sikap beliau yang cukup tinggi prinsip, berdisiplin serta prihatin terhadap keadaan sekeliling terutama kebajikan para artis.

Selain berbekalkan bakat lakonan yang cukup istimewa, Sarimah juga sentiasa tabah dalam mengharungi dunia seni tanahair dan ketabahan itu jelas tergambar apabila beliau berjaya mengharungi penyakit barah yang dihidapi beliau setahun yang lalu, kata Freddie lagi.-

Hakcipta terpelihara oleh mynewshub.my/bm


Berpantang maut sebelum ajal


Datuk Sarimah Ahmad
BUKAN mudah untuk memujuk primadona ini berkongsi kedukaan yang sudah lama bersarang di lubuk jiwanya. Alasan yang diberikan, dia enggan penderitaan yang dilaluinya akan mudah menarik simpati ramai.

Selama ini pun, apa saja pandangan buruk yang tidak dibahaskan masyarakat mengenai lara yang dilalui oleh golongan anak seni sepertinya dan kerana itu kali ini, seniwati unggulan, Datuk Sarimah Ahmad lebih senang berdiam diri.

Namun, kehendak Hits yang tidak pernah henti memujuknya untuk tampil di media berkongsi cerita mengenai penyakit kanser yang dihidapinya mencairkan hati beliau.

Pertemuan diatur di sebuah hotel di Subang Jaya, Selangor (berdekatan dengan kediamannya) untuk diinterbiu baru-baru ini.

Kejelitaan seniwati yang mula menempa kemasyhuran di era studio perfileman hitam putih di Jalan Ampas masih belum luntur. Dia hadir dengan imej yang cukup sederhana, bertudung hitam putih dan berkain serta blaus panjang hitam.

Aktres Sarimah atau lebih mesra dipanggil sebagai Kak Mah pagi itu hadir ditemani anak kelimanya, Yusarima Puteri.

Tidak banyak yang berubah pada Sarimah. Pada usianya mencecah 68 tahun, beliau masih manis biarpun sekadar mengenakan solekan yang nipis.

Bagaimanapun, dalam kesederhanaan itu, pada wajahnya sebetulnya terpancar kesedihan yang cuba diselindungi tuan punya dirinya yang kental dengan semangat juang yang tinggi, apa lagi untuk berhadapan dengan ujian maut selama setahun kerana kanser - penyakit yang amat digeruni dan menjadi antara penyakit paling berbahaya di dunia era moden ini.

Semangat berlawan dengan penyakit yang dikongsi dengan Sarimah pada awal perbualan sudah cukup menjelaskan betapa beliau sentiasa reda dengan ujian Ilahi.

Mengenali Sarimah, beliau tidak pernah lekang diuji sejak dari usia mudanya sehingga mendaki usia emas. Ibu tunggal kepada enam orang anak ini tidak henti-henti melafazkan rasa syukur pada Yang Maha Esa kerana kuasaNya itu mengatasi apa yang pernah diungkapkan oleh pengalaman perubatan.

"Bila doktor memberitahu jangka hayat Kak Mah hanya mampu bertahan tiga bulan saja, Kak Mah amat terkejut namun reda andai itu ketentuanNya. Kak Mah harus menerima qada dan qadar Tuhan," Sarimah memulakan perbualan dalam nada yang cukup sebak.

Air mata cuba ditahan agar tidak mengalir laju dari kelopak matanya saat membuka rahsia mengenai penyakit barah hidung dan otak yang dimaklumkan oleh doktor ketika menjalani pemeriksaan pada April tahun lalu.

Sejak tarikh 20 April tahun lalu, hari yang dimaklumkan oleh doktor mengenai penyakit yang dideritainya, kehidupan Sarimah berubah secara total.

"Kak Mah masih ingat tarikh 20 April tahun lalu, bila Farawahida, Jamil dan Siti Rohani (arwah menantu yang meninggal kerana kanser payu dara pada Julai tahun lalu) membawa Kak Mah ke sebuah hospital swasta untuk mendapatkan keputusan perubatan, Kak Mah hanya berserah pada Allah.

"Tatkala doktor mengesahkan Kak Mah mengidap penyakit barah hidung dan otak tahap empat dan hanya ada waktu tiga bulan untuk hidup, Kak Mah hanya melafazkan `aku reda'.

"Sebab Kak Mah percaya, hidup dan mati kita ditentukan oleh Allah SWT dan jika sudah sampai ajal kita, ia tidak akan cepat atau lambat walau sesaat jua," sambung Sarimah dengan nada bergetar.

Hati wanita, sesabar mana sekalipun mereka menerima ujian, namun sebagai insan yang lemah air mata akhirnya tumpah juga kerana tidak mampu untuk melaluinya sendirian.

"Kak Mah cuba kuat, namun hati seorang wanita tidak dapat menahan air mata daripada menitis. Waktu itu Kak Mah memandang Ida, Jamil dan Siti Rohani yang terdiam kaku.

"Walaupun hati ini digayut sedih namun Kak Mah reda dan yakin selagi belum sampai ajal, Kak Mah akan berusaha untuk membebaskan diri daripada penyakit ini.

"Cuma doa Kak Mah ketika itu, agar Allah beri peluang kepada Kak Mah untuk menunaikan umrah walaupun untuk kali terakhir pada bulan Ramadan lalu. Alhamdulillah, doa Kak Mah dimakbulkanNya," cerita Sarimah dalam nada sebak.

Sebetulnya, tidak ramai yang mengetahui primadona yang bakatnya diasah oleh Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee itu sudah diserang kanser sejak 2007 lagi.

"Waktu itu, dalam seminggu sekurang-kurangnya Kak Mah demam dan batuk sampai tiga empat hari. Bila makan ubat, demam kebah dan batuk pun reda.

"Bukan itu sahaja, malah kadang-kadang waktu tengah malam, tiba-tiba lidah Kak Mah keras. Kak Mah tak boleh rasa apa pun. Kepala sakit macam nak putus nyawa.

"Walaupun ketika itu, Kak Mah memujuk hati ini agar sabar namun kadang-kadang Kak Mah dapat rasakan maut bagaikan di depan mata. Apa yang mampu Kak Mah lakukan, hanyalah meminum air zam-zam yang menjadi minuman utama Kak Mah setiap hari.

"Bukan itu sahaja, malah Kak Mah sering diserang sakit kepala yang amat sangat dan mata semakin kabur. Bila penyakit itu datang menyerang, Kak Mah rasa dunia ini bagaikan gelap dan tidak punya apa-apa lagi," Sarimah mendedahkan derita yang dilalui dengan penuh keinsafan.

Namun kerana sifat tawakal dan istiqamahnya, Sarimah tidak pernah mengalah. Menyedari setiap penyakit ada penawarnya, beliau memilih untuk mendekati Allah dengan menghayati bacaan ayat-ayat suci al-Quran selain memastikan solat wajib menepati waktu dan amalan solat sunat digandakan.

Sebagai seorang muslim, Sarimah berpegang pada ketentuan seandainya Allah mencabut nyawanya pada bila-bila masa, dia reda namun kewajipan sebagai hambaNya tidak akan sama sekali dipersiakan.

Ada ketika dalam serba kesulitan juga, Sarimah tetap mendekati Allah biarpun dalam keadaan terbaring.

Namun, satu hal yang tidak sanggup untuk dilalui pelakon Madu Tiga dan Ibu Mertuaku itu ialah proses perubatan kimoterapi yang disyorkan doktor kerana proses itu amat menyakitkan.

"Melihat kedegilan kak Mah enggan menjalani kimoterapi, Usha membawa kak Mah berjumpa doktor dan memberitahu keadaan sebenar. Bukan Kak Mah tidak percaya dengan perubatan moden, tetapi dalam usia Kak Mah ketika itu sudah mencecah 67 tahun ketika, tubuh Kak Mah tidak mampu menerimanya lagi.

"Bagi Kak Mah biarlah Kak Mah bertahan begitu dan jika Allah akan menjemput Kak Mah pulang, Kak Mah reda daripada menjalani proses kimoterapi," kata Sarimah berkali-kali.

Beruntung Sarimah kerana beliau disayangi ramai. Saudara-mara dan kenalan rapat yang mengetahui penderitaan yang dilaluinya turut sama mendoakan kesejahteraan dan kesihatannya.

Ini termasuk saudara terdekat, Prof. Madya Dr. Abdul Aziz Hanafi dan isteri yang tidak pernah putus mengadakan solat hajat mendoakan kesihatannya.

Ketika Sarimah menanggung kesakitan yang amat sangat dan teraba-raba untuk mencari ubat, seorang kawan membawanya berjumpa seorang Profesor yang dikenali sebagai Prof. Syed yang menawarkan makanan tambahan B17 yang diimport dari Mexico.

"Sebelum mengamalkan pil supplemen ini, Kak Mah harus menjalani ujian darah. Hasil daripada keputusan ujian darah itu barulah Profesor berkenaan mengetahui penyakit Kak Mah. Keputusannya, Prof. Syed mendapati Kak Mah mengidap kanser hidung dan otak tahap empat dan Kak Mah juga ada masalah jantung," Sarimah menjelaskan hasil penemuan dengan professor berkenaan.

Amalan dan gaya hidup Sarimah selama ini sememangnya positif dan memenuhi kriteria mereka yang sihat. Beliau amat menjaga kesihatan terutama dari aspek pemakanan selain sentiasa mengadakan senaman ringan setiap hari.

Justeru, apabila disahkan mempunyai masalah jantung, beliau sendiri keliru dan tertanya-tanya kenapa ia berlaku pada dirinya.

"Akhirnya kak Mah berbalik pada ketentuan Ilahi. Seperti yang kak Mah katakan sebagai umat Islam, kak Mah reda dengan ujian Allah. Dengan wang simpanan yang kak Mah ada serta bantuan anak-anak, kak Mah bersedia menjalani rawatan alternatif yang ditawarkan," jelasnya yang berterima kasih kepada anak-anak yang sentiasa mengambil berat soal kesihatannya.


Solat tengah malam
Oleh Ridzuan Abdul Rahman
TAHUN lalu dia tidak dapat meraikan ulang tahun kelahirannya kerana penyakit kanser yang dihidapi. Dia berhadapan dengan maut selama setahun sebelum disahkan pulih selepas menerima rawatan alternatif dari Profesor Syed Putra Meir.

Bagaimanapun untuk tahun ini, sedikit pun Datuk Sarimah Ahmad tidak menyangka ada yang merancang sesuatu sempena ulang tahunnya yang ke-69 pada 28 April lalu. 

Majlis dirancang Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) di Restoran Warisan, Kuala Lumpur, Jumaat lalu, dihadiri Presidennya, Datuk Freddie Fernandez dan AJK, Radhi Khalid, Datuk Salwa Abdul Rahman serta bekas Timbalan Ketua Setiausaha KPPK (Kebudayaan), Datuk Mohammed Mohd Daud dan rakan-rakan artis antaranya, Shamsuddin Lamin, Imuda, Rohana Jalil, Hazami, Roslan Shah, Mazin Ameen Siraj, Fazli Zainal dan Ikhwal.

Dilahirkan di Pulau Rusa, Pekan, Pahang pada 28 April 1942 Sarimah mengakui tidak tahu Karyawan mengadakan majlis meraikan ulang tahun kelahirannya.

Katanya, dia hanya dimaklumkan oleh Freddie mengenai mesyuarat yang perlu dihadirinya.

"Mereka suruh bawa anak-anak dan cucu. Tak sangka pula mereka buat kejutan majlis ulang tahun saya yang ke-69. 

"Saya sangat terharu malam ini kerana pada tahun lepas, masa ini saya tak berdaya. 

"Saya tak tahu mengenai dunia masa itu dan saya tak tahu saya akan hidup atau tak. Saya tak bercakap dengan anak-anak. 

"Ya Allah, Ya Tuhanku terima kasih kerana bagi kesempatan. Terima kasih kepada profesor, anak-anak dan semua yang mendoakan.

"Pada masa itu, saya tak tahu sama ada umur saya akan sampai usia 69 tahun. Tiga tahun saya sakit, lidah keras, tapi saya masih lagi pergi sana sini. Orang kata Sarimah maintain (kekal cantik) tapi orang tak tahu saya sakit. Yang tahu penderitaan saya ialah Yusarima Puteri (anak kelima). Apabila buat ujian darah, bacaan sangat tinggi. 

"Kanser ini babitkan otak, hidung dan lidah. Peluang saya untuk hidup hanyalah 3 bulan. Masa itu, cicit pertama saya nak dilahirkan. Saya minta Allah panjangkan umur saya untuk melihatnya. Yang lain saya serahkan pada Allah untuk menentukan pada masa depan. 

"Apabila Freddie tahu, dia suruh saya beritahu media, tapi saya tak nak beritahu kerana tak nak susahkan orang lain. Dulu tubuh saya hanya tinggal tulang, hanya seberat 50 kilogram sehinggakan saya tak nak tengok cermin. Hendak duduk pun kena dilapik kerana punggung tinggal tulang.

"Saya minta Allah tunaikan impian saya satu sahaja, iaitu nak buat umrah pada akhir Ramadan dan berhari raya di sana," katanya penuh emosi menjadikan suasana sepi seketika.

Meskipun nampak keletihan, sikap pelakon Ibu Mertuaku ini boleh dipuji kerana tetap memberikan kerjasama meluangkan masa untuk ditemubual pihak media yang ingin bertanyakan lanjut mengenai penyakitnya.

Dalam nada ceria, beliau memberitahu cicitnya, Hadif Mikhail Khairul Ikram lahir pada 1 Jun 2010. Jika ada rezeki beliau akan menimang seorang lagi cicit pada Jun tahun ini, iaitu cucu Farawahida.

Ibu kepada enam anak ini berkata, apabila disahkan sakit, beliau mula mengambil langkah yang perlu. Setiap bulan beliau akan mengalami kesakitan. Apabila sudah tahu simptom penyakitnya, beliau mula mengamalkan senaman dan berpantang makan.

"Tuhan dah hendak duga, saya tak panik dan reda. Walau seteruk manapun hingga tak boleh solat, saya tetap sembahyang secara isyarat mata. Tak dinafikan, sepanjang kehidupan ada juga tekanan yang tak boleh dielakkan. Sekarang saya elakkan tekanan dan kena jaga tidur. Walaupun tidur hanya tiga hingga empat jam sehari, ia lebih baik jika berkualiti.

"Hidup hanya sementara dan cara perubatan ini hanya alternatif. Saya tak buat rawatan kimoterapi atau lain-lain rawatan kerana nak balik (meninggal) dengan cara elok dan tak nak badan ada kesan. Saya sentiasa solat tengah malam untuk minta kekuatan. Dalam keadaan sekarang, saya tak kejar kekayaan.

"Setahun saya memerap di rumah. Saya tak nak beritahu orang yang saya tak sihat apabila ditanya. Sekarang, saya tak cukup tidur kerana bangun tengah malam untuk sembahyang dhuha setiap hari. Jam 3.30 pagi mata sudah celik untuk saya buat apa yang patut seperti senaman, mandi air sejuk dan minum air zam zam," katanya.

Menjelaskan pula mengenai cara rawatan yang dijalankan, Sarimah berkata, Profesor Syed Putra membekalkannya ubat tambahan bernama Mission B-Seventeen (B-17) sebagai cara rawatan.

"Bayangkan 19 protokol kena dilalui untuk makan ubat. Saya kena kuat kerana selepas itu, saya akan muntah kerana proses detoks (keluarkan racun). Rasa kepala seperti nak pecah dan saya pengsan. Selepas 19 hari, saya kena teruskan dengan disiplin lain pula. 

"Memang banyak ubat yang perlu diambil. Sekarang alhamdulillah keadaan dah baik, namun saya masih amalkan lagi dua kali sehari sebelum makan.

"Ubat ini sangat kuat dan saya tak boleh ambil ubat tambahan lain. Harganya memang mahal iaitu RM30,000 tapi saya nampak keberkesanannya. Saya tak rasa dipergunakan oleh Profesor Syed Putra," katanya yang mula mengesan penyakit ini sejak berlakon drama bersiri Cinta Madinah.

Tahun 2008 hingga 2010, Sarimah mula merasakan semakin tidak berdaya. Namun amalan beliau yang suka menggunakan air zam-zam sejak mengerjakan umrah pada 1993, turut membantu melawan penyakit pembunuh ini.

"Bila kena penyakit itu, lidah saya jadi keras. Apabila disembur air zam zam, keadaannya akan sembuh. Selain ubat tambahan, saya turut berdoa dan bertakwa kepada Allah. Ini yang paling kuat diamalkan dan saya bersyukur. Saya kini dah boleh sembahyang, rukuk dan berdiri dengan sempurna.

"Insya-Allah, ada rezeki saya nak pergi umrah lagi. Tahun lalu mereka siapkan kerusi roda kerana bimbang kesihatan saya. Tapi sebelum pergi saya, minta doa nak pijak Makkah dengan kaki sendiri. Alhamdulillah, saya berjaya lakukannya. Sampai sana, saya sujud dan bersyukur kepada Allah," katanya yang hanya mempertimbangkan tawaran berlakon jika wataknya bersesuaian.